Reklama
 
Blog | Inga Petryčka

Hroutí se maloobchod? Jak z toho ven?

Naše ekonomika není zrovna v nejlepší kondici. Podle ekonomky Heleny Horské jen v maloobchodu chybí za druhé čtvrtletí letošního roku na tržbách přes 300 mld. korun.
Česká republika však není výjimkou. Propad v podobných intencích postihl i další evropské či světové ekonomiky.
A výjimkou není ani Praha, i když se tu koncentruje největší část našeho ekonomického výkonu. Procházka kolem zavřených obchodů a provozoven neskýtá příliš optimismu a naděje.
Přesto bych ráda vyzvala, abychom neklesali na mysli. Máme to totiž (jako vždy) ve svých rukách.
Klíč k prosperitě Prahy, ale i dalších českých a moravských měst, je maloobchod. Jednoduše řečeno, musíme utrácet peníze tam, kde bydlíme a žijeme, přesněji u lidí, kteří tam žijí a podnikají s námi.
Právě teď se můžeme ukázat jako opravdoví patrioti. Výpadek tržeb zapříčinil také pokles přílivu zahraničních návštěvníků. Platí to přinejmenším v případě Prahy, která je na útratách návštěvníků do velké míry závislá.
Pokud budeme nakupovat u lokálních prodejců a poskytovatelů služeb, podpoříme tím celé spektrum lokální ekonomiky. Součástí lokální ekonomiky jsou nejen majitelé obchůdků, restaurací nebo kadeřnických salonů, ale také jejich dodavatelé, drobní farmáři nebo třeba pekaři, a samozřejmě také řemeslníci. K tomu si připočtěte pronajímatele provozoven, dopravce, pojišťovací agenty, reklamní agentury a spousty dalších, jejichž přežití závisí na dostatku peněžního oběživa v lokální ekonomice.
Až tedy půjdete příště na nákup, zkuste se namísto do hypermarketu zamířit do obchůdku na růžku nebo teď v sezoně na místní trhy. Možná to bude stát o trochu víc, možná to bude i náročnější, ale určitě to bude stát za to. Podpoříte nejen svého souseda, ale přispějete k oživení lokální ekonomiky v dlouhodobém horizontu. A to rozhodně smysl má!
Reklama